Vi ser fram emot att höra från dig
Ring oss idag!

Isover 90 år: Vi vill uppmärksamma en jubilar

Att fylla 90 år är stort

Alla som har arbetat länge inom bygg och med teknisk isolering kan relatera till namnet Gullfiber. Namnet Gullfiber skapades 1967, men företaget har en historia som sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden.

ISOPARTNER har ett långt samarbete med Isover som företaget heter sedan namnbytet år 1999. Isover är en av våra premiumpartners och vi tycker det är roligt att få uppmärksamma denna jubilar med att berätta lite om resan sedan starten 1933. Att fylla 90 år är stort.

Denna artikel bygger på utdrag från Isovers artikel
 

Resan från Gullfiber till Isover

Resan från Gullfiber till Isover

Billesholms Glasulls AB bildades 1933. Det var som en ersättningsindustri när man lade ner gruvdriften i Billesholm. Glasullen var ett nytt och obeprövat isolermaterial och blev räddningen för bygden. Som vi nämnde tidigare i artikeln användes namnet Gullfiber fram till 1999 och utvecklades till ett av Sveriges starkaste varumärken. Man inledde ett samarbete med världsledaren Saint-Gobain 1963 och är i dag en del av koncernen. Isover är det gemensamma internationella varumärket för isolerdivisionen.

På bilden till vänster ser ni sömmerskor i Billesholm på 1930-talet

1933 och framåt

Gruvdriften sysselsatte en stor del av invånarna i Billesholm. År 1933 lades gruvan ner och Höganäsbolaget startade då Billesholms Glasulls AB som en ersättningsindustri. Glasullen var ett nytt och oprövat isoleringsmaterial och industrin startade upp i liten skala.

Under krigsåren och efter kriget var bränslet både dyrt och svåråtkomligt. Behovet av värmeisolering blev mycket stort. Mellan åren 1940 – 1946 ökade fabriken i Billesholm antal Hagerugnar från fyra till tolv.

Glasullsisoleringen bidrog till att hålla bostäder varma och minskade uppvärmningsbehovet. Det var långt innan begrepp som miljövänligt, hållbart byggande och klimatavtryck var myntade.

Under de första åren syddes alla glasullsprodukter för hand. Ullen breddes ut på sybord och formades till mattor, 1937. Se bilden till höger.

1933 och framåt

Bilden visar ullutläggning till skåltillverkning, 1943

Bilden visar ullutläggning till skåltillverkning, 1943.

 

Bild visar arbete i fabriken under 40-talet

Behovet av värmeisolering blev speciellt kännbart under och efter kriget, när bränslet var både dyrt och svåråtkomligt. Bild visar arbete i fabriken under 40-talet. 

Energikrisen på 70-talet

Energikrisen på 70-talet

Energikriserna på 70-talet orsakades av två oljeprischocker. Den första 1973 och den andra 1979 fick isoleringsmarknaden att explodera och Saint-Gobain tog en världsledande position inom isolering. Energikriserna på 1970-talet fick direkta konsekvenser för konsumtionen inte bara i Sverige. Genom energisparkampanjer och en omläggning av konsumtionsmönstren var målet i första hand att minska det svenska beroendet av fossila bränslen, men också allmänt att reducera energikonsumtionen

På detta sätt skapades en energimedvetenhet som alltmer kommit att påverka både produktionsteknik och konsumtionsmönster.  Idag är Saint-Gobain Sweden AB, och Isover Bjuvs kommuns största privata arbetsgivare och en av Sveriges ledande producenter av isoleringsmaterial.

Nu vill vi på Isopartner önska ett stort grattis på 90-årsdagen och ett fyrfaldigt leve.
Hipp, hipp.  Hurra, hurra, hurra, HURRA.

Läs gärna våra andra artiklar!

Till nyheter